Wednesday 15 December 2010

praktikal

Dah 3minggu aku praktikal kat situ.. minggu pertama hidupku di sana tiada apa..hanya melanguk kat sini.. masuk minggu ke-2 baru nampak aku ada kerja..tu pun join budak-budak FDM (furniture design and making).. tu pun tak lama seminggu je dapat dengan diaorang sebab pada 13hb baru ni dan diaorang dah habis belajar.. jadi aku kembali bertapa..apa yang aku nak buat dekat sini? kerja apa yang boleh aku lakukan di sini?? semuanya bagaikan mimpi ngeri bagi aku kerana terpaksa berhadapan dengan staf di sini tanpa melakukan kerja.. bukan aku tak nak melakukan kerja tapi pahamlah dah hujung tahun.. staf pun bz dengan kerja masing-masing jadi aku sebagai budak praktikal terasa seperti di anak tirikan.. macam ni rupanya alam pekerjaan..
Di tambah pula dengan kerja di kerajaan dan majoriti melayu.. hai.. kalau bengkel boleh guna dah lama aku guna untuk buat projek tau tak tapi dah ketua aku sendiri tak izinkan guna bengkel aku nak kata.. nanti kata aku memandai guna bengkel jer.. kalau bab pakai mesin aku bukan tak tahu tahu je tapi tulah dah staf tak bagi takkan aku nak memandai..kenapalah aku begini.. adeh.. apa akan terjadi dengan aku lagi 3minggu aku di sini.. untung-untung aku ada kawan kalau tidak.. mau menangis air mata darah aku nie..
Kira sekarang ni aku masih mampu bertahan.. kenapa ni semua berlaku selepas Cik Lin datang.. Cik lin sendiri dah dimaklumkan oleh ketua aku yang aku tak ada projek.. jadi apa lagi yang mampu aku lakukan..ikuti program yang ada di sini?? boleh saja.. tapi ketua aku sendiri ikuti program.. habis macam aku ni?? memang kena rebut peluang yang ada tapi kalau aku memandai orang lain kata apa pulak?? aku ni budak praktikal..bukan staf yang dah berkhidmat kat situ.. niat aku praktikal pun untuk rebut peluang yang ada kat tempat ni tapi kalau semuanya dah tamat apa lagi yang aku nak rebutkan?? ada staf yang ok dan ada juga staf yang sikit pun tak faham..
Hai.. memang aku dah nekad yang aku akan belajar betul untuk dapat jawatan yang aku impikan.. itulah bila dah kerja bawah orang semuanya tampak buruk.. tapi tak pe.. ia membuat aku lebih bersemangat untuk continue study aku keperingkat yang lebih tinggi.. aku akan duduk di tempat di mana staf berjawatan tinggi itu duduk.. aku mampu untuk lakukannya..aku harus yakin dan percaya pada diri aku nie..
p/s: jangan pandang aku ni pemalas.. aku tahu dimana aku berdiri..

No comments: