Friday 17 December 2010

1K

kawan aku cakap tadi tentang bantuan 1K yang dibagi oleh kerajaan selangor kepada pelajar IPT yang asal dari selangor..
aku memang dah dengar hal tu lama..
sewaktu pilihan raya besar yang dimenangi oleh PKR pada beberapa tahun lepas..
menteri besar selangor ada mengatakan tentang hal itu..
tapi aku tidak begitu ambil peduli..
tapi sekarang bila difikirkan semula..
napalah tak dari awal aku ambil bantuan tu..
dapat atau tidak hal ke-2 yang penting aku patut mohon waktu aku mula-mula masuk UiTM dulu..
tapi..
dah nak habis baru nak mohon buleh dapat ker??
rasanya payah sebab syarat dia ada kata bahawa permohanan hanya diberikan setelah masuk ke U bagi tahun pertama sahaja..
aku ni dah masuk tahun ke-3 dan dah nak habis pun..
tapi tak apalah aku try mohon..tak dapat tak pe..
boleh mohon lagi sekali time aku continue degree..
dah kerajaan bagi bantuankan..
harus kita rebut bantuan tu dan gunakan dengan sebaiknya..

tapi tulah..
di media massa ada memperkatakan bahawa ramai pelajar IPT yang dari selangor tidak dapat wang bantuan tersebut..
sedangkan aku baca artikel di internet.. r
amai yang telah mendapat wang tersebut hasil daripada permohonan yang dilakukan..
itulah semuanya berkaitan politik..
aku tak mahu perkatakan lebih banyak sebab belum tiba masa lagi untuk aku menceritakan tentang politik..
apa yang baik aku haruslah ambil dan apa yang buruk aku akan jadikan sepandan..
apapun akan aku cuba untuk buat permohonan tersebut..
manalah tahu ada rezekikan..
kurang sikit beban yang ditanggung..

sebenarnya banyak lagi bantuan yang ditawar kepada pelajar IPT..
cuma kita sahaja mabil tahu atau tidak..
tapi pada yang betul-betul memerlukan duit..
semua tu akan di ambil tahu..
jadi sebagai pelajar haruslah peka..

No comments: