Saturday 18 June 2011

kebaikan dan keburukan diri

salam..

sebenarnya kalau boleh aku tak nak tulis entri nie..tapi aku kena juga luahkan...lama juga aku pendam nie...huhuu.. firstly aku nak cakap..memang aku dedicate for someone kalau dia membacanya...gilerlah ayat... macam orang nak tujukan wasiat pulak...hahaha....

aku adakala tak faham juga dengan setengah kaum sejenis aku nie... sedangkan aku sendiri pun tak faham dengan diri aku sendiri... aku nie bukanlah baik mana pun.. siapa yang kenal aku tahu aku sebenarnya macam mana.. macam mana sikap aku sebenarnya.. tapi rata-rata tak kenal akulah... cakap jela kenal.. cakap je tahu tafsir orang.. pernah duduk sebilik dengan aku ker?? pernah ker duduk sebelah aku?? pernah dengar isi hati aku??? siapa je yang pernah lakukan itu... ia memang kenal aku siapa... jadi janganlah katakan kenal isi hati aku.. jika tak selami hati aku... segala yang diperkatakan itu adalah kehendak yang bukannya datang dari hati aku.. tapi pandangan setiap insan yang memandangnya...

serius aku kagum dengan orang yang cukup baik cakap hal agama.. aku cukup respect... kerana ilmu agamanya lebih meluas dari aku.. sedangkan aku nie?? huhuhu....bukanlah aku cetek agama... tidak... keluarga aku datang dari golongan yang pegang teguh pada agama ISLAM... tapi itu hanya keluarga... tapi diri sendiri.. mengamalkan atau tidak... seperti juga dengan aku.... ilmu ada tapi amalkan atau tidak... cuma yang buat aku musykil nie kan.. walaupun seringkali memberikan kebaikan... apakah ia tidak sedar akan keburukan yang tersembunyi??? fuh.. tersirat betul ayat aku nie??? apa maksud nie??? ha.... fikirlah sendiri...hahahha....memang sifat manusia..seringkali nampak yang buruk...dan sukar sekali ingin menyakini yang baik... segala yang baik di padam tapi yang buruk sering kali di lihat jelas... tersirat lagi... fikirlah sendiri.. malas nak fikir lebihlah.. sebab tahu semua yang membaca nie tahu berfikir...wah...macam marah pula...hehehe.. aku bukannya marah cuma aku tak faham dengan segelintir golongan ini....

haaa...cakap pasal berpasangan kan.. kalau aku cakap aku ada kenapa?? ada masalahkah??? cuma haruskah aku hebohkan pada satu dunia??? tak kan... tapi pernah tak kalian terfikirkan.. dalam menjaga hubungan??? rata-rata zaman sekarang nie..majoriti kalau di tanya remaja tentang couple... tersenyum-senyum malu.. hahahah... malu bukan apa... malu sebab rata-rata mempunyai pasangan....suka diaorang..kecik-kecik lagi dah ada boyfriend / girlfriend.. memang dahsyat budak zaman sekarang nie...panggilan yang digunakan juga jangan kata..kalah macam orang dah berkahwin... papa mama... honey hubby... sayang ayang... apa lagi panggilan yang digunakan?? macam-macamlah..memang budak-budak zaman sekarang ni lebih advance daripada zaman dulu...

hari apa yer...aku dengar segmen kak lin... tajuk hari tu cukup menarik bagi aku... tajuk yang kak lin kongsikan.. mengenai cinta dikianati atau mengkhianati cinta mana yang lebih memeritkan.. rata-rata pendengar yang menghubungi kak lin. kedua-duanya sakitnya sama... mengapa diakatakan kedua-duanya sama?? kerana bila cinta dikianati, sakitnya dirasai oleh pihak yang merasakan diri tidak dihargai.. manakala pula mengkhianati cinta pula, ada yang rasa serba salah.. dan ada juga yang melakukan tidak sedikit pun merasakan itu semua.. sedangkan  ia tahu kebenarannya... adalah aku dengar... pihak nie cukup baik dengan pasangan nie... sehinggakan pasangan itu sanggup mengkhianati cintanya pada pasangannya  kerana kebaikan insan seorang nie..dan ada juga insan nie tidak sedikit pun rasa serba salah... malah ia ikutkan sahaja.. biasanya yang aku tengok nie kaum aku sendiri.. kadang-kadang aku malu sangat... kebaikan sedia pada si insan ini telah meruntuhkan segala kepercayaannya... bila aku fikirkan balik sedih pun ada juga tau..mengapakah masih ada hal ni berlaku.. aku harapkan pada sesiapa yang mebaca ini janganlah hal ni terjadi pada kalian atau kalian yang lakukan..hargailah cinta sebaiknya.. kerana CINTA itu milik ALLAH S.W.T

kalau kita nak ceritakan hal perasaan nie takkan habis.. kerana terlalu meluas... sedangkan aku sendiri pun sukar untuk aku luahkan segalanya sedangkan perasaan aku penuh dengan persoalan.. yang tidak akan terjawap.. kalau aku katakan yang aku serik akan semua ni apakah ada yang percaya?? semakin aku mengenali erti hidup.. semakin banyak dugaan yang harus aku tempuhi... apa pun kehidupan ni haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran.. terima kasih pada sesiapa yang telah memberikan ajaran dalam kehidupan.. ajarkan aku kebenaran perasaan...


No comments: