Tuesday 7 August 2012

Spaghetti Bolognese ala Melayu

Salam Ramadhan untuk semua teman...

Hari ini aku telah masak satu hidangan yang cukup-cukup aku gemari... dan aku gilai..kihkih.. aku belajar ilmu dari mak aku yang tercinta.. dan sekarang kepakaran itu ada pada aku.. tengok tajuk dah tahu apa yang aku masakkan.. serius aku katakan.. aku memang amat mengilai masakan pasta-pasta nie.. tapi kena cara jugaklah yang masak tue.. bukan main hentam je masak.. sebab ada juga yang masak serius aku tak lalu nak makan.. sedap lagi kalau aku yang buat...huhuhu.. tapi makanan pasta di hotel-hotel bertaraf 5** nie memang super... sedap..walaupun ada yang tak boleh kena dengan lidah melayu nie..huhu...

meh aku bagi menu kuah spageti yang aku buat...huhuh...kalau tak sedap tak tahu yer...



Bahan yang digunakan untuk kuah:


Bawang merah
Bawang putih
Daging ayam/lembu hancur
Pes tomato
Cili giling
Sayur campur
Cendawan/kentang/ segala jenis sayur yang bersesuaian
Minyak masak/ minyak zaitun
Garam
Gula
Daun kering oregano
Spageti(bahan utama tue..nak guna lain pun boleh)

Cara membuat kuahnya:


  1. Tumbuk bawang merah dan bawang putih ssehingga lumat. 
  2. Panaskan minyak masak.
  3. Tumis bawang yang telah di tumbuk lumat. Lalu masukkan cili giling secukupnya.Jika nak pedas boleh letak banyak. Tumis sehingga naik bau.
  4. Masukkan daging hancur ke dalam kuali yang telah di tumis sehingga menampakkan daging tersebut telah mesra dengan bahan tumis.
  5. Beberapa minit kemudian masukkan pula pes tomato. Jika inginkan rasa kuah itu masam boleh di letakkan banyak. 
  6. Seterusnya tuangkan air secukupnya untuk masakkan daging tersebut.Dan jika inginkan kuah itu lebih banyak airnya, tuangkan air lebih banyak.
  7. Taburkan garam dna gula secukup rasa.
  8. Masukkan pula sayur campur, cendawan dan apa saja yang ingin di masukkan.
  9. Masak kuah tersebut sehingga daging itu masak. Dan kerapkan gaulnya dikhuatiri hangit di bawahnya.
  10. Masukkan daun kering oregano sehingga naik bau wangi daun tersebut. Dan gaul sehingga sebati.
  11. Sedia dihidangkan bersama spageti.
*Ia juga boleh digaulkan terus bersama spageti yang telah direbus. Selamat mencuba menu yang kerap sangat aku buat.. terima kasih..=)

No comments: