Monday 22 July 2013

12 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Sedar tak sedar dah 12 hari kita menjalani ibadah puasa..cepat juga masa berlalu.. dan sedar tak sedar dah seminggu aku bercuti.. cepat-cepat..(cepatlah sangat...)... 

So, apakaha aktiviti kawan-kawan sepanjang puasa nie? heehehe.. selamat bekerja pada kawan-kawan yang mencari nafkah untuk dirinya dan keluarga.. dan selamat bercuti pada kawan-kawan yang tengah bercuti belajar.. dan juga selamat belajar pada kawan-kawan yang sedang belajar juga.. segala yang dilakukan semuanya niat keran Allah S.W.T.. in sha allah dengan izinNYA.. hehehe...

Seperti aku, cuti yang baru seminggu aku rasakan... seperti meng Qada' kan semula tidur-tidur aku yang tertangguh sepanjang musim exam hari tue.. hampir demam jugaklah.. Alhamdulillah tak lama demamnya.. Syukur pada Allah kerana memudahkan segalanya.. Cuma kadang-kadang mygrain jugaklah..huhuhu.. harapan awal semester dulu nak study awal.. tapi akhirnya last minute jugak belajarnya.. kehkehkeh... tulah dinamakan student last minute study..kihkihkih...

Tapi, tak ku lupa untuk hidangan berbuka puasa.. Alhamdulillah sepanjang berpuasa di rumah, semuanya di buat sendiri.. tidak pernah pergi ke bazar yang berdekatan atau jauh..huhuh.. maklumlah barangan basah sekarang nie agak mahal dan adakala di bazaar tu mereka mengambil kesempatan dengan menjual makanan dengan harga yang tinggi.. walhal rasanya tak seberapa... dan alhamdulillah sepanjang berpuasa nie.. apa yang aku inginkan segalanya tercapai juga.. kihkih...

Walaupun tak berapa tahu masak..(ceh..humble benor.. nampak penipuan di situ..)... mak dan abah juga ada membantu.. kihkihkih.. bantu ker? rasanya mereka lebih banyak membuat..huhuu.. macam abah memang pro dengan msakan sayurnya.. aku snediri tak tahu apa rahsianya.. bila tengok abah masak.. tiada rahsia pun.. sama jer macam orang lain masak.. itulah dikatakan air tangan abah.. mak pulak.. perh... rendang mak sangat sedap... rendang burung puyuh tue.. dan tadi pulak bebuka pulut kuning.. pulut kuning memang sangat sedap.. tak kan dapat kat tempat lain.. hahhaha.. nyum...~

Aku pulak? hahhaha.. dengan bangganya.. aku telah buat spagetti... hahahha.. bangga beno dengan spagetti tue.. hahaa.. mana tak bangganya.. aku sanggup balik ke banting semata-mata nak masak spagetti selepas exam Semiconductor.. dan esoknya pulak paper Non-Destructive testing..last paper.. kerana terlalu tension.. aku tekadkan diri juga untuk balik ke rumah dan minta abah belikan bahan-bahan untuk di buat spagetti.. kebetulan time tue nenek ada di rumah.. kihkih.. paper last tu memang aku cukup redha.. entah apa yang aku jawap bila aku fikirkan sekarang  nie..sob..sob..sob...

aku juga...hahhaha.. tercapai juga membuat kerapu 3rasa ditambah juga dnegan ikan mambong bakar.. nyum..~ semua tu hasil tangan aku yang tak seberapa nie.. kehkeh.. walaupun kurangnya tak seberapa.. tapi syukur alhamdulillah dapat mengurangkan kos dnegan membeli di bazaar yang tak yakin akan kebersihannya.. Bukan nak cakap tak bersih tapi aku tak yakin akan kesuciannya.. dengan masak sendiri lebih puas dan banyak pun banyak gaklah..heheh...

Dan tadi..buat pertama kalinya.. aku buat kuih buah melaka.. hahahaa.. yang ni memang failed bagiku.. kihkih.. mana  tidaknya isinya tebal sangat dan.... banyak sangat gula kabong.. hahahhaa.. terkejut tetiba makan manis nie.. hahahhaa... sepanjang puasa nie.. aku control gula... al-maklumlah my abah ajar kurangkan gula atas faktor kencing manis.. jadi anaknya sedikit sebanyak terikut...berbuka pun aku minum air limau suam yang masam..huhuhu.. manis-manis ni ditolak kalau boleh di rumah aku nie..huhuhu...

Jadi untuk puasa seterusnya di harap dapat dikurangkan apa yang patut di kurangkan.. kawan-kawan pun sama jugak ya.. huhuhuhu.. makan jangan sampai lupa diri.. di bulan Ramadhan ni janganlah sehingga berbazir makanannya.. syaitan tidak menghasut kita.. tapi nafsu kita nie..hati-hatilah.. bijak dalam berbelanja yer.. makan untuk keperluan bukan makan untuk keseronokkan.. ingat yer kawan-kawan..on the way up date lain entry pulak.. see you again.. love u all.. =)

selamat berpuasa teman-teman

No comments: