Saturday 20 August 2011

Cameron Highlands MoMent MemOry

salam semua...

apakah semua yang tak henti-henti baca entry aku.. thanks yer.. baru ni aku baru je pulang dari lawatan@rombongan cikgu-cikgu (kawan-kawan abah dan ahli keluarga mereka).. satu bas penuh juga lah.. ada gembira..geram..indah..rindu..kecewa..dan juga sedih.. semuanya aku rasa sepanjang rombongan ker sana.. tak pernah aku rasainya sebelum nie.. nielah pertama kali.. walaupun dah banyak kali ke sana tapi kali ni punya rombongan..perh...memang aku tak dapat nak lupakan.. aku tak tahulah pada yang lain.. tapi bagi aku..banyak pengajaran yang aku dapat sepanjang aku di sana...

22 Julai 2011

hari yang buat aku tak sabar nak pergi ke cameron highlands.. last aku pergi 3tahun yang lepas.. dah lama juga rasanya aku tak jejak kaki ke sana.. so perjalanan kali ni aku harapkan sesuatu yang indah takkan aku lupakan sampai bila-bila..huhuu..kami bertolak dari sekolah dekat pukul11 lebih.. bagus juga pergi time malam macam nie.. alah ada driver bus..bukan sendiri pandu pun..jadi takdelah terasa sangat...ni nak cerita nie..memang best sangatlah...hahhaa.. waktu tu rasanya dah pukul 12 lebih tak silap aku.. waktu tu pun tengah nak melayan cerita yang di pasang kat tv bus tue..yang unik bas ni ada 2 tv tau..tempat duduk aku pulak dekat betul dengan tv no-2.. memang depan matalah tengok tv tue..huhuhu..bila nak sampai ending cerita tue..tetiba bus yang kami naik berhenti..wah...waktu tu di lebuh raya utara-selatan..gelap pula tue..dan tempat yang bus tue berhenti pun agak bahayalah..mana tidaknya driver tu berhenti dekat dengan kawasan corner..kalau kenderaan yang bawa laju dan tak dapat boleh mengakibatkan kemalangan...ingatkan bus berhenti tu sebabkan tayar bocor ke apa..tapi rupa-rupanya ada masalah dengane ngine nye..nak aku terangkan lebih-lebih aku bukan tahu sangat....huhuhu..mula-mula ingatkan bus tu bolehlah baik...dengan harapan bus tu baiklah..tapi segalanya hampa..kami kena tunggu bus lain..wah..dengan rasa mengantuk..hampir 2jam lebih kami terpaksa menunggu di tepi jalan..bersyukur malam..kalau siang..fuhh...!sure panas...macam ikan kering kena jemur kot..hahhaha...

selepas 2jam lebih menunggu..akhirnya dengan perasaan gembira kami juga dapat bus lain,..abah kata bas tu dari puchong..agak jauh juga bus tue..patutlah lame sangat menunggu..sabar jelah... apa lagi bila dah dapat bus lain..walaupun tempat duduk dia biasa je..tapi puas hatilah daripada tak adakan..huhuhu..sleep time...tapi tak puas juga tidur sebab tak selesa...naik kereta lagi best..luas tempat..hahaha...

muka kegembiraan

sampai di pekan Brinchang dalam pukul 6 macam tue.. terus ke masjid Brinchang.. wah.. time pergi kat masjid tue ramai betul orang..dahlah pagi-pagi tempatnya sejuk yang amat..dengan air nye pun...adeh..macam baru keluar dari peti ais saja...huhuhu... dah selesai solat subuh dan cuci muka..(serius tak mandi tau..sebab tunggu nak check in hotel..nak tunggu pukul 3petang..sedangkan time tu baru pukul 6pagi..)...

time tu breakfast pulak..macam biasalah..seperti jalan-jalan ke tempat lain..mungkin sebab dah biasakan.. kami ada bawa bekalan.. bungkusan daun pisang lagi tue..harap-harap tak basi lagilah..(macam mana nak basi..masak pun bukan jenis yang berkuah/berlemak)..

muka kekenyangan..

selesai breakfast..tinjau-tinjau sat pekan Brinchang..lama betul aku tak ke sini.. rindunya jangan katalah..tapi tok kedatangan aku kali ke sini agak sikit tidak selesa...entahlah kenapa..seperti ada yang bakal berlaku.. tak enjoy macam sebelum nie.. mungkin perasaan aku jer kot.. First palce kite orang visit adalah rose ville.. bayarannya sebanyak RM4 ringgit kot..tak ingat sebab bukan aku yang bayar..ni merupakan kali ke2 aku masuk tempat tue.. aku sebenarnya kuranglah masuk tempat-tempat macam tue..memang nampak lawa.. lagi lawa kalau rose ville tu aku punya,..bila-bila aku nak petik bunga boleh..hahhaha...

with my lovely mum depan rose villey

nak kata banyak snap picture kat rose ville, boleh tahanlah..aku nie kan suka sangat jadi model kamera abah dan aku sendiri... ahhahaha.. ala untuk suka-suka jer.. kenanganlah katakan.. entah bila lagi dapat vacation macam nie dengan family (sad abg tak delah...)...yang ada nie picture terpilih yang aku pilih ketika aku di ville rose..bahaya letak yang hot hot..haram...ni pun sudah memadai...

up site..with my sister Fina

black rose..serius lawa..sapalah yg sudi berikan...

lama tak main nyorok-nyorok..hahhaha

sejam je kami kat ville rose..then kami pergi ke ladang teh..kat sinilah mula cerita hidupku bersama kamera ku...ha...kenapa dengan kamera aku kan..kat picture bawah nie sebelum kamera aku hilang..hahahha...nama tempatnya TEA CENTRE SUNGEI PALAS... first time aku pergi tempat nie...baru juga tempat nie..kat sini merupakan kilang menghancurkan daun teh..baru aku tahu daun teh dibuat macam tue..leceh-leceh..dan nampak old technology jer...hahhaha..boleh tak kata macam tue..tapi memang pun.. macam lambat jer nak siap..huhuh..

ketika ni kamera aku ada dekat sotlight belah kiri
serius tak best pun tengok kilang tue..kalau boleh aku nak tengok secara dekat bukan lalu cermin tue..tak puas tau..takpe-takpe..mungkin lain kali aku dapat tengok live..huhuu..then kami pergi bergambar di sekitar kawasan ladang teh...tempat first aku snap picture kat atas nie lah..penting nie..kalau tak orang tak percaya aku dah sampai ke TEH CENTRE..huhuhu..waktu ni aku suruh adik aku snap pakai kamera DSLR.. kamera aku mulanya aku pegang..tapi entah macam ne aku boleh letak kamera aku tue kat spotlight..dalam hati ada terdetik pasti aku kana lupa..sah memang betul aku lupa aku letak kamera tu dekat situ.. tapi taime tu tak perasan pun lagi...

banyak juga aku snap picture..tak ingat langsung kamera aku tue..bila nak balik tu pun tak perasan lagi..bila aku mula perasan kamera tu dah takde?? time dah sampai dekat ladang lebah..adik aku tanya aku..

FINA: akak, kamera akak dekat mana?
                                     AKU : bukan ada dekat Fina ker?
                                     FINA : mana ada dekat Fina.....

time tu aku mula teringat...yeee.....!!! aku tak ambil kamera tu dekat spotlight.. semua tu salah aku..sebab aku lupa...memang terus hilang mood aku..sapa tak sedih barang sendiri tertinggal..mak ada suruh pergi balik ke tempat tu..tapi aku takleh nak kata apa-apa..hati tergamam membisu seribu bahasa...driver bas pun kata pasti kamera tue dah hilang...payah nak dapat semula..memang lagi bertambahs edih aku dibuatnya...orang lain time tu pergi tengok tempat lebah..aku sedikit pun tak hirau semua tue..nangis aku time tue..abah tak kata apapun..nak marah benda dah jadi..adik aku jelah yang teman aku time tue...waktu ke ladang strawberi pun aku dan adik aku tak turun..sedih tahap kritikal dah tue..yelah tulah kamera pertama aku..asset aku tue..dah hilang..memang sedih betullah...

cepatlah check in hotel..dahlah penat ditambah dengan kesedihan tau...nak makan pun pada mulanya takde selera.. tapi habis juga sepinggan..hahahah...abah pun ada cakap.."benda dah hilang nak buat macam mana..redha saja jelah..mungkin kamera tu bukan milik kita lagi.." dan aku sikit-sikit cuba meredhakan..check in hotel pukul 2.30 petang..yes!! finally..dapat juga aku landing dekat katil selepas semalaman berada dalam bas dengan bas rosaknye..tambah pulak kamera aku hilang..segalanya berlaku dalam sekelip mata..memang pedih juga gakla..

petang tue aku online FB..haaa...macam mana aku boleh online yer..apa lagi..abah bawak laptop dan broadband..lupa seketika aku tentang kamera....upload lalu gambar yang ada dalam DSLR... tkar picture terus..hurm..macam mana aku boleh dapat kamera aku balik...hehehhe..nanti aku cerita yer..time aku online adalah sorang awek nie add aku tau..serius takde mutual pun..then aku approve jela.. then aku tulis dekat wall dia.. "thanks add..kita kenal ker?" ayat poyo je tue..tapi awek tu tak balas pun..takpelah..ignore kan sahaja lah...huhuhu...

malam tue aku ajak abah dan Fina gi pasar..sejuk tol kat luar tue..tapi sebab nak tengok apa yang ada dekat pasar tue..tak beli apa pun..just beli strawberi sebab time tu peniaga dah nak balik..jadi dia jual murah..apa lagi abah pun belilah..banyak juga lah..huhuhu...aku dan Fina tak beli pape pun..mak bagi RM50 tak guna beli apa pun..huhuhuh...so malam tue berlalu bergitu sahaja..berselimut malam tue..sejuk betul...(tapi tingkap buka..sejuk ker tue?)

23 JULAI 2011

pagi-pagi lepas subuh aku pergi online..mana tahukan ada perkhabaran gembira..dan sangkaan aku tepat..memang ada perkhabaran gembira...aku dapat massege dari awek yang semalam add aku..dia tanya aku tentang kamera..wah..memang suprise lah..aku teurs bersinar-sinar pagi tue..akhirnya aku akan dapat semula kamera kesayangan aku...huhuu..pagi tu breakfast dengan hati senang..akhirnya aku dapat semula..budak tu memang baiklah dan jujur..aku betul-betul berterima kasih pada dia sebab sudi pulangkan balik kamera aku...memang ajaib..ikutkan kamera tue sure payah nak jumpa semula..tapi keran jodoh aku dan kamera tu masih panjang..ia bersama aku semula..kebetulan juga budak tu tak balik lagi..dia masih di cameron..time tu juga aku ambil semula..diaorang duduk di rumah persekutuan... lepas check out dan pergi membeli sedikit sayur di suatu tempat..aku tak tahu apa nama tempat tue..huhuhu...

kami terus ke rumah persekutuan..aku suruh budak tue letakkan kamera tue dekat lobi rumah persekutuan...aku pergi ke tempat tu dengan abah..takkan nak pergi sorang kan..serius tempat tue memang best sangat..lawa pun view dia..huhuhu...akhirnya kamera aku kembali di tangan aku..my love kamera..hahahha..lepas nie kena jaga betul-betul..tak mau hilang-hilang dah tau..huhuh

muka gembira lepas kamera ada balik....
lepas tu ingatkan nak pergi ke kawasan strawberi farm..tapi farm tue tutup pula..so tak delah rasa nak petik strawberi..huhuhu..kami terus ke ladang teh bravata..tempat baru juga tempatnya..lebih maju dari sebelum nie..time tu juga ada konvoi motor-motor besar...teruja kejap aku tengok..hahhaha....nak bergambar dengan motor besar malu..sipi-sipi pun jadilah..hahaha...

dengan adik aku..

view kurang lawalah..macam jerebu jer kan..

tengok sipi-sipi je kan..

dengan abah..sebelum bertolak balik ke selangor...

ending vacation nie..banyak berikan aku pengajaran..penuh dengan cerita yang takkan aku lupakan..suatu hari nanti aku datang lagi ke cameron nie..sebab ada tempat yang aku tak dapat pergi..aku pasti akan sampai lagi...daar....